Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2007

Που πά, ρε Καραμήτρο...


Πρόσφατα, ολοκληρώνοντας το εξαιρετικό βιβλίο του Michel Onfray «Πραγματεία περί Αθεολογίας», και ενώ ο συγγραφέας επισήμαινε το πρόβλημα των βαθιά ριζωμένων χριστιανικών δομών σε φαινομενικά «αποχριστιανοποιημένες» κοινωνίες, μου εμφανίζεται ξαφνικά, έξι περίπου σελίδες προ του τέλους, η παρακάτω παράγραφος, δηλωτική όλων όσα οι σύγχρονες δυτικές κοινωνίες θεωρούν ως αυτονόητες κατακτήσεις, εδώ και αιώνες:

«Βέβαια, ο αγώνας της ελεύθερης σκέψης, έχει αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα στην ανάρρηση της νεωτερικότητας: αποδόμηση των χριστιανικών μύθων, απενοχοποίηση των συνειδήσεων, κοσμικό χαρακτήρα του όρκου στο δικαστήριο, κοσμικό χαρακτήρα στην εκπαίδευση, στην υγεία και το στρατό, καταπολέμηση της θεοκρατίας προς όφελος της δημοκρατίας ως θεσμού και ιδίως ως Κράτους, διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, εν όψει της πιο περίλαμπρης νίκης

... και στην συνέχεια, αρχίζει να μιλά για τον μακρύ ακόμα δρόμο προς μία μετα-χριστιανική κοινωνία κλπ κλπ...

Κι εγώ, λοιπόν, κλείνοντας το βιβλίο (δεν άντεξα να προχωρήσω πολύ) και ανίκανος να αποφασίσω εάν θα έπρεπε να λυθώ στα γέλια ή να ξεσπάσω σε λυγμούς, έβαλα την «Ιεροτελεστία της Άνοιξης» του Igor Stravinsky στο CD Player, ένα μεγάλο ποτήρι Hennessy Paradis και μέθυσα στην ψευδαίσθηση ενός οργιάζοντος λουλουδιασμένου κήπου...

20 Comments:

At 31/1/07 00:59, Blogger Σελασφόρος said...

Αίσχος!
Δεν ντρέπεσαι, άθεο κτήνος να διαβάζεις τέτοια κατάπτυστα αναγνώσματα;
Φτου σου. Άκου Michel Onfray... Θα καταντήσεις χειρότερος και απο τον Π.
Ο Θεός να σου παίρνει χρόνια και να τα δίνει στον Αρχιεπίσκοπό μας.
Αμήν.

 
At 31/1/07 01:13, Anonymous Ανώνυμος said...

Ρε συ, και γιατί δεν φώναξες και τον Π κι εμένα; Αφού ξέρεις ότι η Ιεροτελεστία είναι από τα αγαπημένα μας έργα, και, παρόλο που δεν είμαι φίλος της αλκοόης, ένα σφηνάκι Παράδεισο θα το σιγόπινα...

 
At 31/1/07 07:07, Blogger Π said...

«Aλκοόης»; Kαλά, αυτός μέθυσε μόνο με τη σκέψη... Πάντως άμα δεν το πιεί, πίνω εγώ και το δικό μου και το δικό του. Έχω ένα μικρό πρόβλημα με το όνομα, βέβαια... Kαμμιά Lucifer δεν έχετε;

Σελασφόρε: Eύγε νέε μου! Kοίτα να τον στρώσεις αυτόν και μην κοιτάτε εμένα που είμαι μέθυσος, χαμένο κορμί και όλα τα υπόλοιπα αναγνωρισμένα από την Iερά Σύνοδο συνώνυμα του άθεου...

Aλλά εσύ Rodanis μας την έφερες πάλι: βρήκες κόλπο να πλημμυρίσουμε από κείμενο χωρίς να μπορούμε και να σου ψάλλουμε ότι γράφεις ατέλειωτα κατεβατά!

Για τον Onfray να παρατηρήσω ότι συμφωνώ ενθέρμως με το μεγαλύτερο μέρος των γραφομένων, αλλά με ενοχλεί κάπως το ύφος, που πλησιάζει κι αυτουνού σε οργίλο κήρυγμα από άμβωνος: θα προτιμούσα περισσότερη νηφαλιότητα (καθώς επίσης λιγότερη φλυαρία και τακτικότερη οργάνωση).

 
At 31/1/07 13:51, Blogger funEL said...

Eδώ ρε είναι ΕΛλάντα.
Λιακόπουλος Λιόσπουροι φραπελιά νερό του καματερού γία αθανασία του αιγάλαιω ιερό φως βησσαρίωνες θαύματα ιερόδουλοι και παπαροκάδες...

ο φασισμός της αλήθειας δεν θα περάσει. Ζήτω η παράκρουση της θεοκρατίας. Κάτω ο άθεος διαφωτισμός και η σατανική γαλλική επανάσταση

+ΕΜΠΡΟΣΠΡΟΣΤΑΠΙΣΩκλπ...+

 
At 31/1/07 21:20, Blogger rodanis said...

@ Φέρων τη σέλα: Ευχαριστώ αδελφέ για τις νουθεσίες. Εμβήκε ο Πονηρός εντός μου και με παρέσυρε εις ανοσίους σκέψεις και πράξεις, δια τας οποίας εντρέπομαι και μετανιώνω ειλικρινώς. Τρέχω για εξομολόγηση στην ενορία μου, ενώ θα με περιμένει κατά την επιστροφή μου ένα φλιτζάνι καθαρτικό αφέψημα φύλλων ελιάς ενισχυμένο με αγιασμό από τα θεοφάνεια και ένα φρέσκο αντίτυπο του «πηδαλίου». Παρακαλώ σε, να μου δανείσεις το βιβλίο του Γέροντος Παστιτσίου με προσευχές για δαιμονισμένους, του οποίου είσαι τυχερός κάτοχος.

@ Γαιοκύρο: Για εσάς, θα έχουμε και μπίζ, όποτε θέλετε! Και μάλιστα με τον ίδιο τον συνθέτη στό πόντιουμ. Από παράδεισο, έχουν περισσέψει 3-4 δάκτυλα, αλλά είναι υπέρ αρκετά!

@ π: Και εωσφόρο διαθέτουμε και σελασφόρο και διάφορα άλλα σατανικά και κερασφόρα. Για μένα μήν ανησυχείς, είδα το φώς το λίθινον (παλαιολιθικόν συγκεκριμένα) και μετανόησα! Όσο για τα κατεβατά, ε πρέπει και να δικαιολογήσω το ψευδώνυμό μου!

Για τον Ονφρέ, έχω κι εγώ ορισμένες αντιρρήσεις, αλλά αυτό δεν μειώνει καθόλου το έργο. Πράγματι τίθεται ζήτημα (μικρής, έχω δεί πολύ χειρότερα) φλυαρίας και οργάνωσης, όμως αυτό έχει μάλλον να κάνει με την επιλογή ύφους του συγγραφέα, ο οποίος γράφει σαν να σου μιλάει. Σίγουρα προτιμώ το συγκεκριμένο ύφος από τα αντίστοιχα «σοβαροφανή» και κλινικά που ορισμένοι χρησιμοποιούν, συνήθως μόνο για να εντυπωσιάσουν όταν δεν έχουν τίποτε αξιόλογο να πουν. Το ύφος, επίσης, οπωσδήποτε δεν είναι νηφάλιο (κι εγώ ίσως τον προτιμούσα νηφαλιότερο). Τουλάχιστον όμως δεν μετατρέπει τον ορθολογισμό σε «θρησκεία», κάτι που άλλωστε κατακρίνει έντονα στο τέλος του βιβλίου του.

@ Ηγούμενο γέροντα: Μέχρι να βγάλει ο ήλιος κέρατα αδελφέ!

 
At 1/2/07 23:22, Blogger rodanis said...

Δοκιμαστικό σχόλιο

 
At 2/2/07 10:47, Blogger Σελασφόρος said...

Τι έκαμες ωρέ ακάθαρτο πνεύμα; Άλλαξες τις ρυθμίσεις του βλογήρος; Γιατί το όνομά μου βγαίνει στα σανσκριτικά; Το ίδιο και του Π.
Είναι σημεία των ουρανών! Μετανοείτε!

 
At 2/2/07 10:49, Blogger Σελασφόρος said...

Επίσης: Στην παλαιά γλώσσα δεν λέμε "σέλα". Λέμε "Σάγμα".
Μετά καλογηρικών ασπασμών.

 
At 2/2/07 14:02, Blogger cyrus said...

Πάντοτε ήθελα να γίνω "ανώνυμος".

Ευχαριστώ, εν Βαχίω αδελφέ.

 
At 2/2/07 19:52, Blogger rodanis said...

Άσε, πήγα κι εγώ να κάνω αναβάθμιση, κι ο ευλογημένος βλογήρ, μου το εξαγίασε το ευλόγιόν μου :-(

 
At 6/2/07 07:27, Anonymous Ανώνυμος said...

κι εγώ Στραβίνσκυ θα άκουγα. Θα προτιμούσα ο Onfray να μην έπεφτε στη παγίδα του θεολογείν και να ρίξει περισσότερο βάρος στην ανάγκη λειτουργίας ενός πραγματικά Κοσμικού Κράτους και πως πρέπει να λειτουργεί. Βέβαια η Γαλλία δεν είναι Ελλάδα, αλλά όλο και κάποιες μικρο-παραβάσεις κυρίως "ανώδυνες" και συνειδησιακές υπάρχουν...

 
At 6/2/07 20:30, Blogger rodanis said...

@ Ροΐδη
Όταν ξεκίνησα τον Onfray, νόμισα οτι μου μίλαγε ένας θεολόγος από την ανάποδη. Πράγματι, στην αρχή καταπιάνεται περισσότερο με τους φιλοσοφικούς τύπους (προσπάθεια ορισμού της α-θεολογίας και εντοπισμού των ιδρυτών της) παρά με την ουσία του θέματος. Στην συνέχεια όμως, η εικόνα αυτή ανατρέπεται. Τελειώνοντας το βιβλίο, μου άφησε την εντύπωση οτι όχι μόνο δεν τα είπε όλα, αλλά οτι μόλις άρχισε να μιλάει. Η διαφορετικά, σκοπός του ήταν μάλλον να γράψει το πρώτο από μια μακρά σειρά σχετικών βιβλίων, παρά μια επιτομή περί του ζητήματος «μετά τον χριστιανισμό τι;». Άλλωστε και το ζύγισμα των διαφόρων ζητημάτων που θίγει, προς τα εκεί με οδηγεί. Εις αναμονή λοιπόν...

Πάντως, ακόμα κι αν το βιβλίο ήταν συνολικά αδιάφορο (που δεν είναι), θα άξιζε μόνο για το εξής: Την αναφορά του συγγραφέα στον Jean Meslier και την «διαθήκη» του, μια αληθινή πυρηνική βόμβα, εντέχνως αποσιωπημένη για τρεις σχεδόν αιώνες. Ετοιμάζω εδώ και καιρό σχετικό πόστ, με όλες τις απαραίτητες παραπομπές, αν και λόγω περιορισμένου χρόνου τελευταία, δεν ξέρω πότε θα το αναρτήσω.

 
At 7/2/07 16:39, Anonymous Ανώνυμος said...

αυτό είναι αλήθεια για τον Jean Meslier, και ούτε εδώ έχει γραφτεί κάτι αν δεν με απατά η μνήμη μου. Θα ψάξω στη Γαλλική, μια και το ανέφερες.

 
At 7/2/07 21:27, Blogger rodanis said...

@ Ροΐδη
Για να σε βοηθήσω, σε ψηφιακή μορφή, από όσο έχω ψάξει (αρκετά), υπάρχει μόνο μια σύνοψη από τον βολταίρο, στην εθν βιβλιοθήκη της Γαλλίας. Επίσης, υπάρχει και μια Αγγλική μετάφραση του 19ου αι. Στο Project Gutemberg, όμως δεν είναι το αυθεντικό κείμενο, αλλά βασίζεται στην σύνοψη του βολταίρου με προσθήκες του βαρόνου d’ Holbach. (Το συνιστώ ανεξάρτητα από την μή αυθεντικότητά του). Η original «Διαθήκη» (1000 χειρόγραφα φύλλα) εκτυπώθηκε πρώτη φορά το 1864 από τον Rudolf Charles d’ Ablaing Van Giessenburg στο Άμστερνταμ, σε τρεις τόμους. Δύσκολα βρίσκεται, όμως υπάρχει σε ορισμένες βιβλιοθήκες. Ανατύπωση της παραπάνω έκδοσης, έγινε από τις εκδόσεις Anthropos (Economica 49 Rue Hericart, 75015, Raris, Tel. 0145781292) το 1970, επίσης σε τρεις τόμους. Αυτήν την τελευταία ανατύπωση, ίσως να μπορέσεις να την βρεις. Εάν το κάνεις, παρακαλώ ενημέρωσέ με. Καλή επιτυχία!

 
At 7/2/07 22:07, Anonymous Ανώνυμος said...

βρε Ροδάνη, γι'αυτή στο P. Gutenberg είναι εφικτό, την είδα. Καλή είναι εκ πρώτης. Θα την τυπώσω και βλέπουμε.

Μην τρελαθούμε όμως με...την original! αυτή την αφήνω για τους ειδικούς, δεν μπορούμε εμείς οι ερασιτέχνες αλλιώς, εκτός κι αν πιάσω επαφή με Παρίσι μια και μένω κοντά αλλά δεν το βλέπω, αυτά είναι δυσεύρετα βιβλία που λίγοι ενδιαφέρονται.

(που τα ξέρεις όλα αυτά; μου φαίνεται θα σε παρακολουθώ για να μαθαίνω...)

 
At 16/2/07 11:31, Blogger funEL said...

Bάλτε search στη λέξη “απατεωνας” στο Google και απολαύστε το αποτέλεσμα

http://www.google.gr/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=DVXA,DVXA:2005-28,DVXA:en&q=%CE%B1%CF%80%CE%B1%CF%84%CE%B5%CF%89%CE%BD%CE%B1%CF%82

… όσο είναι καιρός γιατί Λιακόφιλοι στείλαν mail στο google.

+βλογιοκοψον+

 
At 19/2/07 02:00, Blogger Artanis said...

Και σφού τελειώσετε με το γκουγκλάρισμα, αγαπητέ μου, περάστε να πάρετε την πρόσκλησή σας για την συγγραφή ποστιδιού αποκαλύψεων. Ευχαριστώ!

 
At 20/2/07 19:26, Blogger rodanis said...

Αγαπητή Αρτάνις: Η πρόσκλησις ελήφθη και με τιμά. Θα ανταποκριθώ συντόμως.

 
At 21/3/07 23:46, Blogger Σελασφόρος said...

Ωρέ κλεφτόπουλο, για πε μας καμιά ταινία του κινηματόγραφου που σ'αρέσει.

 
At 30/3/07 21:15, Blogger rodanis said...

Η πρόσκληση έγινε αποδεκτή, ευχαριστώ. Περισσότερα στο blog σου

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home